miercuri, 30 martie 2011

Gradinuta mea dupa ploaia de ieri uitati cum arata....un covor mov de toporasi,30 martie 2011


Dragii mei astazi am sa va spun povestea toporasilor din gradinuta mea.... Daca vrei sa-ti aduci aminte de clipele frumoase din copilarie , daca vrei sa te bucuri de viata sadeste in gradinita casei tale aceste superbe floricele, eu mi-am adus toporasii de pe aleea de sub Tampa, doar cateva radacini si acum sau impanzit in toata gradinuta mea de flori . Atunci cand vor inflori , parfumul lor , al toporasilor iti vor aduce aminte cu siguranta de copilarie , au un parfum tare placut si dupa o ploicica buna parfumul lor se simte foarte bine....asa se simtea azi dimineata la noi in gradinuta, asa am bagat de seama caci micutele flori mov domina gradinuta mea, au luat locul ghioceilor si branduselor care s-au cam topit incetul cu incetul, pe semne ca a trecut vremea lor.... Usor, usor, deci primavara incepe sa-si reverse tolba plina cu toate culorile si parfumurile pe care le-am asteptat o iarna intreaga. Si dupa ghiocei, branduse, primule a venit si randul toporasilor sa ne incante cu frumusetea florilor si parfumul delicat. Mi-e greu sa cred ca exista cineva care sa nu cunoasca aceste floricele, cu toate acestea o sa scriu cateva randuri, caci, la cat sunt de frumoase, nu se cade sa nu le bag in seama, asa ca nu ma pot abtine....si nu m-am putut abtine sa nu fac cateva poze si sa le postez pe blog si sa nu spun 2 cuvintele despre aceste splendide si parfumate floricele micute.... Cunoscuta sub denumirea populara de toporasi sau violete reprezinta o gingasa planta ierboasa spontana, a carei flori catifelate isi face aparitia primavara devreme. Toporasii sunt plante ierboase, perene, fara tulpina, componentele aeriene dezvoltandu-se dintr-un rizom lung si articulat, lung de cca. 3 cm. In lipsa tulpinii, talia toporasilor este modesta (2-15 cm). Toporasii infloresc primavara devreme, inaintea infrunzirii arborilor, in martie-aprilie, odata cu viorelele, ghioceii, brandusele si primulele. Numita popular violeta, micsunea sau toporas, Viola adorata ne parfumeaza gradinile si ne incanta privirile in fiecare primavara. Violeta, toporasul sau micsuneaua este o planta perena originara din Europa si creste natural in paduri, printre copaci sau tufe. Frunzele sunt deosebite, in forma de inima, cu marginile zimtate si au culoarea verde inchis. In functie de lumina si de tipul de pamant in care cresc, culoarea florilor de toporas variaza de la purpuriu inchis sau albastru pana la rozaliu sau alb-galbui; toate au 5 petale, patate in centru cu galben sau alb si cu dungi negre. Infloresc din martie pana in mai, iunie. Pe plan mondial, specia Viola adorata se intalneste in Europa si in Asia Mica. Violetele se intalnesc adesea in flora spontana a Romaniei, in locurile cu semiumbra, prin zavoaie, poieni, pajisti mai umede si umbroase, tufisuri, paduri luminoase sau la marginea codrilor. Toporasul isi face aparitia in zonele de campie si de deal. Nefiind plante pretentioase (rezista la geruri, au cerinte moderate fata de umiditate si fata de tipul de sol - cu conditia ca acesta sa fie bogat in humus), toporasii se dezvolta optim in multe locuri din regiunea de campie si de deal. Toporasul nu creste izolat, ci se aduna mai multe plante la un loc. Aceasta concentrare este folositoare mai ales primavara, la inflorire, prin faptul ca emanatia de parfum este mai intensa, atragand astfel, putinele insecte polenizatoare trezite la viata dupa iesirea din iarna. Din florile si frunzele de toporasi se prepara un parfum foarte fin, cunoscut sub numele de parfum de violete. Asadar astea fiind zise v-am mai spus o povestioara cu si despre flori....din gradinuta mea....care pe zi ce trece prinde viata tot mai mult....si imi incanta privirea ochisorilor mei verzi zi de zi....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu